باشگاه کتاب خوانی مترجم شدن

باشگاه کتاب خوانی فرصت نابی است برای بهتر و بیشتر خواندن کتاب.

در باشگاه کتاب خوانی مترجم شدن قصد داریم به‌صورت برخط و در جمعی دوستانه کتاب‌های حوزه‌ی ترجمه را بخوانیم و در موردشان صحبت کنیم.

برنامهٔ این باشگاه به این صورت است که هر هفته کتابی را برای خواندن انتخاب می‌کنیم و هرشب ساعت ۲۱ تا ۲۳ در گروه تلگرامی باشگاه آنلاین می‌شویم و هرکس جداگانه مشغول خواندن کتاب می‌شود. هر نیم ساعت هم ۵ دقیقه‌ای استراحت داریم و پیام‌هایی رد و بدل می‌کنیم. هیچ اجباری به حضور هر روزه یا کل دو ساعت نیست و هرکسی متناسب با کار و برنامهٔ شخصی می‌تواند با جمع همراهی کند. همچنین اعضای باشگاه به جای کتاب انتخابی می‌توانند در این دو ساعت مشغول خواندن کتاب دیگری به انتخاب خودشان شوند. هر یکشنبه هم جمع‌بندی داریم و چیزهایی را که یاد گرفته‌ایم با هم درمیان می‌گذاریم.

در فهرست کتاب خوانی این باشگاه بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب (به فارسی و انگلیسی) وجود دارد که اگر خواندن هفته‌ای یک کتاب را در نظر بگیریم خواندن همه‌ٔ آن‌ها سه سالی طول می‌کشد!

باشگاه کتاب خوانی مترجم شدن که از مفیدترین برنامه‌های مترجم شدن محسوب می‌شود از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ فعالیتش را شروع می‌کند و هرکس با هر سطحی از دانش و مهارت ترجمه می‌تواند در آن عضو شود و با بقیهٔ مترجمان همراهی کند. برای عضویت و دنبال‌کردن برنامه‌ها کافی‌ست به گروه باشگاه در تلگرام ملحق شوید.

t.me/mjbookclub

با جمع‌خوانی هم از خواندن کتاب لذت بیشتری می‌بریم و هم بهتر یاد می‌گیریم.

باشگاه کتاب خوانی مترجم شدن


اصول و روش کتاب‌خوانی باشگاه مترجم‌شدن

🔹لیست کتاب‌های امسال را از اینجا ببینید و کتاب‌ها را تهیه کنید. نسخه‌ی چاپی بهتر است اما در صورت وجود و علاقه نسخه الکترونیکی بعضی از کتاب‌ها هم وجود دارد و می‌توانید استفاده کنید.
🔸به‌ترتیب شماره لیست شروع به خواندن کتاب‌ها می‌کنیم.
🔹کتاب فن مطالعه که در لیست هست (شماره ۰) نکات خوبی را برای بهتر خواندن ذکر کرده که بد نیست بخوانید اما خارج از برنامه‌ی کتاب‌خوانی باشگاه است.
🔹بطور میانگین برای خواندن هر کتاب یک هفته در نظر گرفته شده است.

🔸زمان مطالعه باشگاه هر روز ساعت ۲۱ تا ۲۳ است در چهار بازه‌ی نیم ساعته. به‌این صورت که ساعت ۲۱ شروع به خواندن می‌کنیم تا ۲۱:۲۵ دقیقه. بعد ۵ دقیقه استراحت داریم. هرکسی دوست داشت آنلاین می‌شود و در گروه پیام می‌گذارد. ۲۱:۳۰ تا ۲۱:۵۵ دقیقه نیم‌ساعت دوم را داریم. باز ۵ دقیقه استراحت و پیام در گروه. نیم‌ساعت سوم می‌شود از ۲۲ تا ۲۲:۲۵ دقیقه و نیم‌ساعت آخر می‌شود از ۲۲:۳۰ تا ۲۲:۵۵. متناسب با زمان و مشغله‌ای که دارید هشدار گوشی‌تان را تنظیم کنید شروع کتاب‌خوانی را بهتان یادآوری کند. سعی کنید حداقل یکی از این بازه‌های نیم‌ساعته در روز را با بقیه همراه بشوید و کتاب بخوانید.
🔹زمان‌بندی ۲۵ دقیقه و ۵ دقیقه استراحت برای افزایش بهره‌وری است و برای خواندن، نوشتن، ترجمه‌کردن و هرکار دیگری که تمرکز می‌خواهد توصیه می‌شود.
🔸همینکه شروع کردید در گروه اعلام حضور کنید.

مشوق‌: از بچه‌های گروه هرکسی دوست داشت می‌تواند مشوق کتاب‌خوانی باشگاه شود. مشوق‌ها سرساعت آنلاین می‌شوند و بیشتر از بقیه انگیزه می‌دهند و در گروه پیام می‌گذارند و خلاصه فضای مثبتی را ایجاد می‌کنند.

ابزار: ۱. ماژیک علامت‌گذار یا هایلایت: برای هایلایت‌کردن بخش‌های مهم. ۲.کاغذ علامت‌گذار یا یادداشت چسب‌دار: برای علامت‌گذاری صفحات مهم، نمونه. ۳. اپلیکیشن رهگیری عادت: برای پیگیری و عادت‌کردن کتاب‌خواندن. نمونه

🔹موقع کتاب‌خواندن هرجایی که نکته‌ی مهمی داشت با ماژیک علامت‌گذار هایلایت کنید. کل صفحات و کتاب را هایلایت نکنید اگه کتابی نکات خیلی زیادی برایتان داشت آن را چندبار بخوانید تا یاد بگیرید و فقط قسمت‌های مهم‌تر را هایلایت کنید. گوشه و کنار کتاب هم می‌توانید برای خودتان یادداشت بنویسید. از کاغذ علامت‌گذار هم برای مشخص‌کردن صفحات مهم یا بخش‌هایی که بعداً باید مرور کنید استفاده کنید. دفتری هم داشته باشید و به‌شکل جزوه با جمله‌بندی و زبان خودتان از قسمت‌های مهم کتاب یادداشت‌برداری کنید و مشخص کنید این نکات را از کدام کتاب برداشته‌اید. ماهی یکبار هم جزوه‌تان را مرور کنید.
از هایلایت‌های کتاب، یادداشت‌ها و جزوه‌تان هم هرازگاهی عکس بگیرید و در گروه بگذارید بقیه هم بخوانند و مرور کنند.
🔸در تقویم جیبی، فایل اکسل ساده یا اپلیکیشن پیگیری عادت یا هر شیوه‌ی دیگری که راحت هستید جلوی هر روزی که کتاب می‌خوانید تیک بزنید و پیگیری کنید تا کتاب‌خواندن برایتان عادت شود.

سبد خرید
اسکرول به بالا