گزارش مردادماه ۱۴۰۱ از وضعیت پرداختی بنگاه‌های

شورای عالی کار حداقل دستمزد روزمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ را ساعتی ۱۹ هزار تومان اعلام کرده است.

با در نظر گرفتن سرعت میانگین ۴۰۰ کلمه در ساعت برای ترجمه، اگر به مترجمی کمتر از کلمه‌ای ۴۸ تومان دستمزد پرداخت شود دریافتی او از حداقل دستمزد ساعتی یک کارگر ساده کمتر می‌شود.1

مراکز ارائه‌دهندهٔ خدمات ترجمه زیر طبق تعرفه‌ای که در وبگاه خود قرار داده‌اند به بیشتر مترجمان مجموعهٔ خود یا تمامی آن‌ها دستمزدی کمتر از حداقل دستمزد ساعتی کارگر پرداخت می‌کنند. این درحالی است که ترجمه حرفه‌ای تخصصی است و برای مهارت‌یافتن در آن زمان و انرژی زیادی صرف می‌شود و دستمزد آن باید به‌مراتب بیشتر از حداقل پرداختی باشد.

فهرست سیاه همکاری مترجمان با بنگاه‌های ترجمه

مبالغ درج شده در این جدول دریافتی از مشتری است و پرداختی به مترجم ۳۰ تا ۷۰ درصد کمتر است.

حداقل حقوق ماهانه در سال ۱۴۰۱ (با درنظر گرفتن مزایای قانونی) مبلغ ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

در صورتی که مترجمی تمام‌وقت کار کند و پیوسته سفارش ترجمه داشته باشد به‌عبارت دیگر روزی ۷ ساعت و ۲۵ روز (با کسر تعطیلات رسمی) با سرعت ۴۰۰ کلمه در ساعت کار کند در ماه ۷۰ هزار کلمه ترجمه می‌کند. با تقسیم حداقل حقوق ماهانه به ۷۰ هزار کلمه به دستمزد کلمه‌ای ۸۰ تومان می‌رسیم2.

متأسفانه طبق بررسی‌های انجام‌شده، در مردادماه ۱۴۰۱ هیچ‌کدام از بنگاه ارائه‌دهندهٔ خدمات ترجمه‌ دستمزد منصفانه‌ای به مترجمان پرداخت نکرده‌اند و تمامی بنگاه‌های نام‌برده در فهرست سیاه همکاری قرار می‌گیرند3. به مترجمان توصیه می‌شود همکاری خود را با این بنگاه‌ها محدود یا قطع کنند.

گزارش وضعیت پرداختی بنگاه‌های آنلاین ارائه‌دهنده خدمات ترجمه هر ماه منتشر می‌شود و بنگاه‌ها را بر اساس دستمزد پرداختی به مترجمان در فهرست سیاه، قرمز، آبی و سبز دسته‌بندی می‌کند. بدیهی است در صورت تغییر رویکرد هر بنگاه و اصلاح دستمزدها در گزارش ماه‌های آینده اطلاع‌رسانی شده و در فهرست متناسب جای می‌گیرد.

پی‌نوشت‌ها:

۱. ۴۷.۵ = ۴۰۰ ÷ ۱۹۰۰۰

2. ۸۰ = (۴۰۰ *۲۵ * ۷) ÷ ۵۶۰۰۰۰۰

3. از بنگاه‌های موجود در فهرست سیاه می‌توان برای رعایت‌نکردن حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار شکایت کرد. متأسفانه در مردادماه ۱۴۰۱ هیچ بنگاهی در لیست قرمز، آبی و سبز تعیین‌شده برای همکاری قرار نگرفت.

سبد خرید
اسکرول به بالا